Saanko ääneni kuuluville – ja kuuntelenko itse muita?

blogi coaching esimiestyö kasvu muutosjohtaminen oivaltamaan oppiminen taitotraining työelämänmenestystekijät voimakkuus Nov 22, 2021
Kuuntelemisen taito.

Jokainen meistä haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi. Haluamme, että meidän toimintaamme, ajatuksiamme ja mielipiteitämme arvostetaan. Yhdessä toimiessamme toiset meistä ottavat luontaisesti paljon tilaa ja toisille sen ottaminen on haastavampaa, vaikka sitä tarjottaisiin.

Tilan antaminen ja sivuun astuminen – silti läsnäollen – on tärkeä taito. Erityisen tärkeää se on esimiehen, tiimin-, projektin- tai tilaisuudenvetäjän ja johtajan rooleissa toimiville henkilöille. Huomaatko, milloin jaat turhan paljon omia ajatuksiasi ja viet liikaa tilaa?

Myös tilan ottaminen on olennaista tehdä tietoisesti päättäen, jos se ei ole itselle luontaista. Miten tunnistat tilanteet, joissa sinun olisi hyvä olla enemmän esillä ja saada oma äänesi kuuluville?

Kuuntelemalla annat tilaa oivalluksille

Seurasin äskettäin yhteistyökumppanin esimiestä vetämässä tilaisuutta omalle esimiestiimilleen. Keskustelun kääntyessä esimiesten kohtaamiin haastaviin tilanteisiin, näin kuinka paljon hän halusi jakaa omia kokemuksiaan ja neuvoa, mutta hän malttoi olla hiljaa. Hän astui sivuun ja antoi tilaa osallistujien pohdinnalle ja oivalluksille. Silti hän oli läsnä. Hän kuunteli. Hän kysyi. Hän kannusti. Hän oli aidosti kiinnostunut.

Lopputulemana oli aivan loistavia keskusteluja, kokemusten jakamista, ratkaisujen etsimistä yhdessä sekä käsinkosketeltavaa innostusta. Sen sijaan, että suurin osa olisi ”vain” kuunnellut ajatuksia, jotka joku muu on valmiiksi ajatellut ja kokemuksia, jotka joku muu on elänyt.

Päivän päätteeksi kysyin tilaisuutta vetäneen esimiehen ajatuksia. ”Oli vaikeaa malttaa astua sivuun”, hän vastasi. Samalla hän sanoitti tuntemuksiaan, kuinka upeaa oli seurata ihmisten innostumista ja vahvistaa innostumista tiimin palautteen tukiessa sitä. ”Tätä pitää harjoitella – lisää tätä!”, esimies lisäsi.

Mitkä toimintatavat ovat sinulle luontaisia?

Välillä on hyvä pysähtyä miettimään, millainen toiminta ryhmätilanteessa on itselle tyypillistä ja luontevaa sekä minkälaisia toimintamalleja käytämme. Meillä on käytössämme laaja valikoima erilaisia toimintatapoja ja niitä voi hahmottaa alla olevan kuvan avulla. Oletko itse enemmän tuomassa ja tuottamassa sisällöllistä arvoa tiimi- tai ryhmätilanteeseen vai yritätkö omalla panoksellasi saada kaikki osallistumaan ja ajattelemaan?

Kuva: Toimintatavat. Lähde mukaillen M. Downey, Effective coaching

Miten maltat olla kertomatta omaa vastaustasi tai näkökulmaasi ja annat kollegoillesi, tiimiläisillesi tai osallistujille tilaa keskustella, ajatella ääneen, työskennellä yhdessä ja oivaltaa itse? Jokaiselle toimintatavalle on aikansa ja paikkansa. Miten osaat valita viisaimman toimintatavan eri tilanteisiin?

Kollegani Riikka Rissanen käyttää usein hauskaa ja kuvaavaa sanaa ”neuvotuttaa”. Mitä sinä teet, kun sinua neuvotuttaa?

Itselleni on ollut apua seuraavista ajatuksista:

  • ”Saa itsesi kiinni.” Huomaa, milloin neuvotuttaa tai kerrotuttaa.
  • Pysähdy hetkeksi.
  • Mieti, onko tämä oikea hetki olla äänessä. Edistääkö neuvosi, ratkaisusi tai ajatuksesi yhteisen tavoitteen saavuttamista parhaalla mahdollisella tavalla?
  • Voisitko kuunnella, esittää kysymyksen tai sanoittaa ääneen tähänastista keskustelua?
  • Kuutele ja malta vielä hetki.
  • Mitä ikinä seuraavaksi teetkin, niin ole aidosti ja hyväksyvästi läsnä.

Millainen kuuntelija olet?

Vaikka toimisi vahvasti valmentavalla otteella, kysyen ja kuunnellen, on välillä hyvä pysähtyä miettimään, kuinka laadukasta oma kuuntelu oikein on. P. Burnsin Psychology of Mind -kirjaa mukaillen voimme hahmottaa kuuntelun erilaisia tasoja seuraavasti:

Kuunnellessani

  1. ajattelen muuta
  2. kuuntelen keskeyttääkseni
  3. kuuntelen vastatakseni
  4. kuuntelen ymmärtääkseni
  5. antaudun kuulemalleni

Haastan sinut havainnoimaan omaa kuuntelemistasi seuraavan viikon ajan. Millä tasoilla liikut? Astu tämän jälkeen vastapuolen saappaisiin ja mieti miltä tilanne näytti tai tuntui hänen näkökulmastaan. Pohdi, miten osoitit kuuntelevasi ja arvostavasi häntä.

Anniina Hukari on intohimoinen työelämän hyvinvoinnin ja tuloksellisuuden yhteenliittäjä, joka uskoo, että paras tekeminen syntyy siinä pisteessä, missä järki ja sydän kulkevat samaan suuntaan. Koulutukseltaan Hukari on diplomi-insinööri, business coach master ja NLP-master, jolla on myös pedagoginen opettajanpätevyys. Hukari coachaa ja valmentaa yksilöitä, tiimejä ja ryhmiä, auttaa rakentamaan vaikuttavia valmennuksia sekä kouluttaa huippuvalmentajia.

Lisätietoja Hukarista löydät osoitteesta www.taitotraining.fi sekä https://www.linkedin.com/in/anniinahukari/.

Blogiteksti on aiemmin julkaistu kollega.fi-lehdessä.

Ollaan yhteyksissä!

Liity postituslistallemme niin lähetämme noin kerran kuussa ajankohtaista, mielenkiintoista tietoa sekä maksuttomia harjoituksia ja kirjoituksia kiinnostaviin teemoihin liittyen!